Boots/AHN Mobilpolicy

Mobil Policy

 

Hensikt og omfang

Hensikten med denne policyen er at ansatte som har rett til mobiltelefon dekket av arbeidsgiver, har telefon i henhold til firmaets standard. Samt at bruk av mobile enheter er i henhold til disse retningslinjene.

Omfang er alle mobile enheter, eid av Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS eller eid av ansatte som har tilgang til bedriftsnettverk, data og systemer hos Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS og Alliance Healthcare.

 

 

Ansvar

HR i Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS har ansvaret for utarbeidelse, innføring og oppdatering av denne prosedyren.

Avdelingsleder har ansvar for nødvendig opplæring av brukere, samt sikre at alle brukere er innforstått med innholdet i denne policyen.

Brukere har ansvar for at retningslinjene i denne policyen overholdes og sørge for sikkerhetskopiering av nødvendig data på den mobile enheten.

 

Definisjoner

Jailbroken: Det betyr å fjerne begrensningene pålagt av produsenten. Dette gir tilgang til operativsystemet, og låser dermed opp alle funksjonene og gjør det mulig å

installere uautorisert programvare

Kostnadskontroll: En kontroll løsning som sikrer at arbeidsgiver betaler abonnements kost og bruk av telefonen i jobbsammenheng. Den ansatte belastes for eget privat

bruk av innholdstjenester.

 

Innhold

1. Abonnement

Alle som har dekket mobil av arbeidsgiver skal ha abonnement hos Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS eller Alliance Healthcare Norge sin mobilabonnement leverandør og være koblet til ordning for bedriftsnett.

Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS og Alliance Healthcare Norge har kostnadskontroll på sine mobilabonnement.

 

2. Mobiltelefon

Tilgjengelige telefoner vil være i henhold til selskapets standard.

De aktuelle modellene vil være tilgjengelig i nettportalen https://nettbutikk.phonero.no/.

En ansatt som har dekket sin mobiltelefon i sin ansettelseskontrakt kan bestille mobil hvert andre år. Den ansatte bestiller dette selv i nettportalen https://nettbutikk.phonero.no/. Selskapet dekker mobil tilsvarende den nest nyeste modellen av Iphone. Vi har også lagt inn, som pålagt utstyr, en enkel skjermbeskytter og deksel. Hvis den ansatte ønsker en nyere modell, en modell med andre attributter (for eksempel RAM, minne etc), annen skjermbeskytter eller deksel, så kan den ansatte oppgradere dette, og betale den overskytende kostnaden selv. Dette gjøres enkelt i nettportalen.

Hvis den ansatte ikke bytter mobil før etter 3 år, vil den ansatte få ytterligere 2000,- kr, som kan benyttes til oppgradering.

 

3. Innkjøp

Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS og Alliance Healthcare Norge sine ansatte, som har dekket mobil i sin arbeidsavtale, bestiller mobil selv, etter retningslinjer beskrevet i denne policyen

Bestilling av mobiltelefoner gjøres via nettportalen https://nettbutikk.phonero.no/.

Kostnader for mobil, abonnement og tilleggsutstyr føres på avdelingen til den enkelte bruker.

 

Ved behov for kjøp av for eksempel lade støpsel (følger ikke med ved kjøp av telefon) så kjøper den ansatte dette selv og sender regning i Simployer.

 

4. Utkjøp av mobiltelefon

 

Utkjøp av mobiltelefon ved avslutning av arbeidsforholdet

Ved avslutning av arbeidsforholdet kan medarbeideren kjøpe ut mobiltelefonen dersom det er ønskelig. Utkjøpspris beregnes ihht statens gjeldende takseringsregler etter Forskrift om taksering av formues-, inntekts- og fradragsposter mv. § 1-2-16, fordel ved erverv av datautstyr og mobiltelefon brukt i arbeidsforhold. Les mer: https://lovdata.no/forskrift/2019-12-10-1721/§1-2-16

  • Utstyr som er mindre enn 1 år gammelt, 80 % av opprinnelig kostpris
  • Utstyr som er mellom 1 og 2 år gammelt, 50 % av opprinnelig kostpris
  • Utstyr som er mellom 2 og 3 år gammelt, 20 % av opprinnelig kostpris
  • Utstyr som er eldre enn tre år, 500 kr inklusiv mva.

 

Med opprinnelig kostpris menes arbeidsgiverens faktiske anskaffelseskostnader inkludert mva og fratrukket eventuelle rabatter.

Hvis du derimot ikke ønsker å kjøpe ut telefonen, leveres den inn til selskapet ved avslutning av arbeidsforholdet. Har du som ansatt oppgradert telefonen og betalt noe selv, og du ikke ønsker å kjøpe den ut ved avslutningen av arbeidsforholdet, vil ikke selskapet tilbakebetale det du som ansatt har betalt selv.

 

Prosess ved utkjøp av mobiltelefon

Ved ønske om utkjøp av mobiltelefon ved avslutning av arbeidsforholdet påføres dette sluttskjema ved fratredelse. Mobiltelefonens IMEI-nummer må også påføres sluttskjemaet, og IMEI-nummeret vil kunne sees på lønnslippen som lønnstrekk for utkjøp og fungerer som kvittering og bekreftelse på kjøpet.

 

Reklamasjon og service

Reklamasjonsretten på fem år medfølger ikke da mobiltelefonen opprinnelig var et bedriftskjøp. Ved behov for service etter avsluttet arbeidsforhold er den tidligere ansatte selv ansvarlig for å kontakte serviceverksted.

 

 

5. Support

IT tilbyr kun brukersupport for:

• Oppsett av selskapets epostkonto på mobiltelefon

• Installasjon av applikasjoner som er pålagt installert av Alliance Healthcare Norge Apotekdrift AS eller Cencora.

 

6. Service eller reparasjon

Ved behov av service eller reparasjoner på kjøpt telefon i https://nettbutikk.phonero.no/, så meldes dette inn på  https://nettbutikk.phonero.no/service
Her må du fylle ut skjema og sende telefon til service senteret. Det gjelder både garanti og reparasjoner. 
 

7. Sikkerhetskopiering

Brukere er pålagt å til enhver tid ha en oppdatert sikkerhetskopi av sin mobile enhet.

Samsung og Apple har skybaserte sikkerhetskopiløsninger som er anbefalt å benytte.

 

8. Sikkerhet

• Brukere må rapportere alle tapte eller stjålne enheter umiddelbart til Alliance Healthcare/Boots Apotek IT.

• Hvis en bruker mistenker at uautorisert tilgang til bedriftsdata har skjedd via en mobil enhet,

må brukeren rapportere hendelsen i samsvar med vår sin avvikshåndteringsprosess.

• Enheten skal ha en skjerm-lås, så den ikke kan åpnes av andre enn brukeren av enheten.

• Enheter skal ikke være "jailbroken" eller ha noe programvare/fastvare installert som er

utformet for å få tilgang til funksjonalitet som ikke er ment å bli vist for brukeren.

• Brukere må ikke laste piratkopiert programvare eller ulovlig innhold på sine enheter.

• Programmene må bare installeres fra godkjente kilder.

• Installasjon av kode fra ikke-klarerte kilder er forbudt. Hvis du er usikker på om et program

er fra en godkjent kilde; send en sak til IT support med spørsmål om dette.

• Enheter må holdes oppdatert med produsent eller nettverksleverandørers oppdateringer.

Som et minimum bør oppdateringer kontrolleres ukentlig og oppdateres mist en gang i

måneden.

• Enheter må ikke kobles til PC som ikke har oppdatert og aktivert beskyttelse mot skadelig

programvare og som ikke overholder selskapets retningslinjer.

• Brukere må være forsiktige med sammenslåing av personlige og arbeids-epostkontoer på

enhetene. De må være spesielt forsiktige med henhold til å sikre at bedriftsdata kun sendes

via bedriftens epostsystem. Hvis en bruker mistenker at bedriftsdata har blitt sendt fra en

personlig epostkonto, enten i tekst eller som vedlegg, må de umiddelbart underrette Boots

IT.

 

 

Referanser

Cencora policy: Global End User Security